top of page

6. צמצם הוצאות קבועות גבוהות

בניגוד להכנסות קבועות אשר חביבות עלי, הוצאות קבועות לא חביבות עלי כלל.

ועוד פחות מהוצאות קבועות סתם, לא חביבות עלי כלל וכלל ההוצאות הקבועות הגבוהות.

במאמר השני דיברנו על מפלצת הדיור, התחזוקה והציוד למשק הבית המובילה את הטבלה ב- 40% מההוצאה הממוצעת של משק הבית הישראלי. במאמר השלישי עסקנו בדינוזאור הנכחד, הרכב הפרטי ובמאמר הרביעי בקטסטרופת המזון המבוזבז. עם זאת, בכל משק בית ישנן הוצאות קבועות נוספות גבוהות אחרות. הוצאות אילו עשויות להשתנות מתא כלכלי אחד למשנהו. זוהי הסובייקטיביות שלנו אותה אנו צריכים להכיר על מנת לקחת אותה בחשבון.

בעברית: לאחר שבדקנו מספר סעיפים גדולים בהוצאות משק הבית שמשותפים לכולם, הגיע הזמן שנבדוק את הסעיפים הגדולים המיוחדים למשק הבית שלנו. משק בית אחד מוציא הרבה על מנוי לקאנטרי השכונתי, בעוד השני מוציא הרבה על תרבות הקפה היומית והשלישי מוציא הרבה על קירור הבית בקיץ.

על מנת לאתר את ההוצאות הקבועות הגבוהות המאפיינות את התא המשפחתי הכלכלי שלנו נגייס כהרגלנו את החבר "השיטתי" ונשלח אותו למלא בעזרת הנתונים משלושת החודשים האחרונים (עדיף כמובן נתונים משנה שלמה) את הטבלת תזרים המזומנים החודשי הזו*. (*ואם זה לא פה יש חינם באינטרנט).

מילוי הטבלה יעזור לנו לגלות על מה אנחנו מוציאים הרבה כסף בכלל וגם באופן יחסי למשקי בית אחרים. כאשר אנחנו מצוידים במידע הזה נוכל לפעול לצמצום ההוצאות הגבוהות הללו ב-3 מישורים:

 

:ניקח לדוגמא, תא כלכלי משפחתי שגילה כי ההוצאה שלו על תקשורת וטלפונים גבוהה יחסית

1. צמצום שיטתי של גודל השירות אותו אנו צורכים ככל האפשר – במישור זה נוכל לבחור למשל חבילות בסיסיות יותר, הכוללות מנות קטנות

יותר של דקות, סמסים, וחבילות גלישה.

סיפור אמיתי: אני לא חושב שלבתי המתוקה בת ה-7 צריכה להיות חבילת גלישה מעבר ל5 גיגה כי קשה לחברות שלה לכתוב הודעות אז הן מקליטות הודעות מה שגורם לעליה בנפח הגלישה שלה.

צמצום שיטתי אחר יכול להיות ברכישה של מכשירים סינים זולים, רכישת מכשירים משומשים או העברה של מכשירים בין חבר משפחה אחד לשני. אולי בכלל יש מכשירים כפולים ומיותרים שאפשר לוותר עליהם.

2. הפחתת עלויות השירות (מבלי לותר על איכותו) ע"י עריכת מו"מ סופר אסרטיבי כל שנה מחדש עם ספקי השירותים השונים – במישור פעולה זה חובה עלינו מדי שנה להתקשר לספקי השירות לפני חידוש החבילה, לבדוק את הצעות המתחרים, ולא להתעצל להחליף ספק. זה שווה המון כסף. בעיקר אם סעיף זה גבוה ומשמעותי בהוצאות שלכם.

3. טיפול ספציפי בבעיה או בחוסר התאמה של שירות מסוים – מי לא מגלה מדי פעם שהוא משלם 5 ₪ לחודש על מוזיקת המתנה מיוחדת למי שמחייג אליו בלי שידע בכלל? ביטוח על מכשיר שכבר לא קיים? אולי לילדה שלי בכלל מתאים מכשיר לשיחות נכנסות בלבד? יש לבחון באופן תקופתי את החשבונות. אני מבטיח לכם הפתעות רבות ובהתאמה, כדאיות כלכלית רבה.

כמובן שבצורה דומה נבחן ונטפל גם בהוצאות קבועות גבוהות אחרות כגון חשבונות חשמל, דלק, ביטוח, עמלות בנקים, עמלות כרטיסי אשראי וכו, הכל לפי הטבלאות הסובייקטיביות שלכם.

הטיפוס השיטתי לא לבד, יש לו את היזם והמטפח שישמחו לדבר עם נציגי השירות ואת ההאקר שאולי ימצא לו איזה מבצע מטורף או כיפוף מציאות אחר.

מבולבל/ת קצת? האם זהו הפוסט הראשון של הצהוב שאתה קורא? אולי יהיה לך יותר קל ללכת להתחל כאן.

bottom of page